An ultrasound-based technique for the analytical extraction of phenolic compounds in red algae

10.1016/j.arabjc.2021.103597

Phenolic compounds are bioactive compounds that are also naturally found in red algae. To determine the level of these compounds in the red algae, spectroscopic or chromatographic determination was applied over the liquid extracts. Therefore, a prior extraction method is needed. The presented study aimed to develop the analytical ultrasound-assisted extraction (UAE) method to extract phenolic compounds from red algae. A Box–Behnken design (BBD) based on five factors included solvent composition (50–90% ethanol in water), extraction temperature (10–60 °C), ultrasonic power (20–100%), pulse duty-cycle (0.2–1.0 s−1), and solvent-to-sample ratio (10:1 to 30:1) was used to evaluate the effects of the studied factors. Subsequently, response surface methodology (RSM) was performed to define the optimum extraction condition to recover phenolic compounds from the alga matrices. The UAE condition suggested by RSM was: ultrasonic power 100%, pulse duty-cycle 1 s−1, temperature 52.5 °C, extraction solvent 50% ethanol in water, and solvent-to-sample ratio 30:1. Kinetic studies confirmed 10 min to provide comparable recovery (p > 0.05) than any longer extraction time. The acceptable values validated the developed method for repeatability (CV, 4.8%) and intermediate precision (CV, 5.7%). In addition, the accuracy of the method suggested a complete recovery for two extraction cycles. Furthermore, the method has successfully been applied for a number of samples covering three different red algae species. Fingerprints of each sample based on phenolic composition and levels characterize the type and origin of different red algae species.