Co-digestion of two-phase olive-mill waste and cattle manure: Influence of solids content on process performance

10.1016/j.fuel.2022.124187

The solids content is a key parameter in the development of anaerobic digestion as it can determine the proper operation and performance of the process. The influence of the total solids content on the mesophilic anaerobic co-digestion of two-phase olive-mill waste (2POMW) and cattle manure (CM) was investigated. Four different total solids (TS) concentrations, in a 75:25 mixture of 2POMW:CM, were studied in batch reactors of 2 L capacity: 10%TS (R10), 15%TS (R15), 20%TS (R20) and 28.6%TS (Reactor non-diluted). The methane yields and the organic matter removal efficiency for the reactor with 10 and 15% TS were significantly higher than in the reactors with a higher solids content (R20 and Rnd). The hydrolytic and acidogenic phases were not adversely affected by the total solid content since the concentration of volatile fatty acids (VFAs) increased as TS percentage increased. However, a clear effect on the methanogenic phase was observed, which led to the accumulation of VFAs in the reactors R15, R20 and Rnd. Experimental results have shown that the best conditions correspond to the reactor containing 10% TS. The volatile solids and VFA removal in reactor R10 were 57.5% and 93.7% respectively. Moreover, the methane yield and the specific methane production were 35.80 LCH4/kgVSadded and 82.51 LCH4/kgVSremoved respectively.